AD

Γιατί να μην πίνετε το smoothie την άλλη μέρα, τι κίνδυνος υπάρχει

Πώς επηρεάζει η πολτοποίηση την θρεπτική αξία τους, σύμφωνα με τους ειδικούς. Τι να προσέχουμε.

Οι φρουτόκρεμες είναι από τα πρώτα νόστιμα μίγματα τροφίμων που καταναλώνουμε στη ζωή μας και σε όλες τις ηλικίες λατρεύουμε να πολτοποιούμε και να αναμιγνύουμε διάφορα φρούτα, με ή χωρίς λαχανικά. Πώς επηρεάζεται όμως η θρεπτική αξία τους από τη διαδικασία αυτή;

«Σε αντίθεση με το στίψιμο, η πολτοποίηση ενσωματώνει όλα τα εδώδιμα τμήματά τους, εφ’ όσον δεν αφαιρεί κανείς την φλούδα ή ακόμα και τα κουκούτσια τους», απαντά η Dr. Mary Ann Lila, καθηγήτρια Επιστήμης της Διατροφής στο Πολιτειακό Πανεπιστήμιο της Βορείου Καρολίνας. «Από αυτής της απόψεως, το smoothie μοιάζει πολύ με την κατανάλωση ενός ολόκληρου φρούτου».

Η πολτοποίηση δεν μειώνει ούτε τις βιταμίνες και τα ιχνοστοιχεία που περιέχουν φρούτα και λαχανικά, προσθέτει. Ούτε θα βλάψει αμέσως ορισμένα αντιοξειδωτικά και αντιφλεγμονώδη συστατικά τους, όπως οι ανθοκυανίνες και τα φλεβονοειδή.

Αν, όμως, φτιάξετε το πρωί το smoothie για να το φάτε το απόγευμα ή την άλλη μέρα, πρέπει να γνωρίζετε ότι τα ωφέλιμα συστατικά του θα έχουν γίνει ασταθή. Όταν το smoothie αλλάζει χρώμα και διαχωρίζεται το υγρό από τα στερεά τμήματά τους, πιθανώς έχει χάσει κάποιες από τις αντιοξειδωτικές και τις αντιφλεγμονώδεις ιδιότητές του, τονίζει η Dr. Lila.

Για τον ίδιο λόγο τα προσυσκευασμένα smoothies μπορεί να μην είναι εξίσου ωφέλιμα με αυτά που φτιάχνονται και καταναλώνονται επιτόπου. Συχνά περιέχουν επίσης πρόσθετη ζάχαρη.

Οι φυτικές ίνες και το σάκχαρο

Και μετά, είναι το θέμα των φυτικών ινών. Φρούτα και λαχανικά είναι καλές πηγές φυτικών ινών, τις οποίες οι περισσότεροι από εμάς θα έπρεπε να καταναλώνουμε σε μεγαλύτερες ποσότητες.

«Όταν τρώμε ένα ολόκληρο ή ένα πολτοποιημένο μήλο με τη φλούδα, καταναλώνουμε την ίδια ποσότητα φυτικών ινών», λέει ο Dr. Balazs Bajka, λέκτορας Διατροφικών Επιστημών στο King’s College του Λονδίνου. Η πολτοποίηση, όμως, διασπά τις φυτικές ίνες σε μικρότερα κομμάτια, επηρεάζοντας την διέλευσή τους από την πεπτική οδό.

Μερικά είδη φυτικών ινών διασπείρονται πιο γρήγορα στο έντερο και επιβραδύνουν την πέψη και την απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών (αυτό συνήθως είναι καλό). Άλλα είδη, όμως, χάνουν έως ένα βαθμό την ικανότητα να διευκολύνουν την κένωση του εντέρου, προλαμβάνοντας την δυσκοιλιότητα.

Το τι από τα δύο θα συμβεί, όμως, εξαρτάται από τον άνθρωπο και τα φρούτα ή τα λαχανικά που θα πολτοποιήσει. Σε κάθε περίπτωση, ό,τι είδος φυτικής ίνας κι αν καταναλώσετε, είναι καλό.

Αν, εξ άλλου, αναρωτιέστε μήπως η πολτοποίηση των φρούτων μπορεί να σας ανεβάσει απότομα το σάκχαρο αίματος (γλυκόζη), αναθαρρήστε. Μερικές μικρές μελέτες έδειξαν πως όταν οι ενήλικες τρώνε τα φρούτα πολτοποιημένα ή ολόκληρα, λίγο επηρεάζεται το σάκχαρό τους, αναφέρει ο Dr. Anthony Fardet, διατροφολόγος στο Εθνικό Ερευνητικό Ινστιτούτο Γεωργίας, Τροφίμων & Περιβάλλοντος (INRAE) της Γαλλίας.

Όπως εξηγεί, ασφαλώς η πολτοποίηση διασπά την φυσική δομή των φρούτων. Ωστόσο μελέτες με ολόκληρα και πολτοποιημένα μάνγκο, φρούτα του πάθους, ακτινίδια ή/και και σμέουρα έδειξαν πως είτε η πολτοποίηση δεν επηρεάζει καθόλου το σάκχαρο είτε του προκαλεί πιο βαθμιαία αύξηση (αυτό είναι το επιθυμητό, για προστασία της υγείας).

Εν τούτοις, τα υγρά γεύματα γενικώς μας χορταίνουν λιγότερο απ’ ό,τι τα στερεά. Επομένως, ίσως δεν πρέπει να το παρακάνετε με τα smoothies, προσθέτει.

Για πιο υγιεινά smoothies

Πώς μπορείτε λοιπόν να αποκομίσετε τα μέγιστα οφέλη από τα πολτοποιημένα φρούτα και λαχανικά; Κατ’ αρχάς, φροντίστε να τα καταναλώνετε φρέσκα και αμέσως μετά την παρασκευή τους.

Αν θέλετε να φτιάξετε ένα ελαφρύ σνακ, αραιώστε τον πολτό με λίγο νερό. Για ένα πιο ισορροπημένο και χορταστικό smoothie προσθέστε στα φρούτα άπαχο ή λίγων λιπαρών γάλα ή γιαούρτι (χωρίς ζάχαρη), κεφίρ ή εμπλουτισμένα φυτικά υποκατάστατα γάλακτος (π.χ. γάλα αμυγδάλου). Με αυτό τον τρόπο θα καταναλώσετε και πρωτεΐνες, ασβέστιο και βιταμίνη D.

Μία άλλη πολύ καλή ιδέα είναι να προσθέσετε λίγα καρύδια ή αβοκάντο, συνιστά η dr. Lila. Και τα δύο παρέχουν υγιεινά λιπαρά και πρόσθετες φυτικές ίνες. Την ίδια επίδραση ασκούν και οι σπόροι chia και ο λιναρόσπορος. Άλλες καλές πηγές είναι τα σκέτα (χωρίς προσθήκη ζάχαρης και άλατος) δημητριακά ολικής αλέσεως, όπως η βρώμη και το κεχρί.

Τέλος, για μεγαλύτερη ποικιλία μπορείτε να χρησιμοποιείτε και κατεψυγμένα φρούτα, αν και πιο θρεπτικά θεωρούνται τα φρούτα εποχής.

Print Friendly, PDF & Email

AD

ΜΗΝ ΧΑΣΕΤΕ

Η δημόσια συγγνώμη του Απόστολου Λύτρα για τον ξυλοδαρμό της συζύγου του: Θα προσπαθήσω να θεραπευτώ

Τη μεταμέλειά του δήλωσε μπροστά στις κάμερες ο Απόστολος Λύτρας, γνωστός ποινικολόγος, που ξυλοκόπησε τη σύζυγό του.   Απόστολος Λύτρας: Ομολόγησα την πράξη μου, ζητάω

Print Friendly, PDF & Email
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ >

Χαλκιδική: 90χρονος οδήγησε ανήλικη στο σπίτι του και φέρεται να την παρενόχλησε σεξουαλικά

Σοκαρισμένη είναι η τοπική κοινωνία της Σάρτης στη Σιθωνία Χαλκιδικής από την υπόθεση αποπλάνησης ενός 11χρονου κοριτσιού από 90χρονο άντρα. Σύμφωνα με πληροφορίες του thestival, ο

Print Friendly, PDF & Email
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ >

Δίωξη για κακούργημα σε βάρος πασίγνωστου δικηγόρου για ξυλοδαρμό της συζύγου του

Ο δικηγόρος κρατείται έως την απολογία του, αύριο, για το κακούργημα της βαριάς σκοπούμενης σωματικής βλάβης Για το κακούργημα της βαριάς σκοπούμενης σωματικής βλάβης διώκεται

Print Friendly, PDF & Email
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ >

Ξάνθη | Τέσσερις νέοι 20-25 ετών νεκροί από σύγκρουση ΙΧ με λεωφορείο

Τέσσερις νέοι, ηλικίας 20-25 ετών (δύο άνδρες και δύο γυναίκες) βρήκαν σήμερα το πρωί τραγικό θάνατο όταν το αυτοκίνητο στο οποίο επέβαιναν συγκρούστηκε μετωπικά με λεωφορείο, το

Print Friendly, PDF & Email
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ >

Γαλλία | Μεγάλες διαδηλώσεις στις πόλεις κατά του κόμματος της Μαρίν Λεπέν

Η γαλλική αστυνομία ανέφερε πως 350.000 άνθρωποι αναμένεται να συμμετάσχουν σε πορείες – Σε κλοιό ρευστοποιήσεων οι ευρωπαϊκές αγορές από την πολιτική κρίση της Γαλλίας Πιο

Print Friendly, PDF & Email
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ >